Bez prášku to nejde!

Jak přežít noc, nejenom v Kyrgyzstánu, bez trápení, co že to chodí venku kolem stanu? Je to jednoduché! Prášek na spaní mnohé vyřeší!

Bez prášku to nejde

Nemám rád, když slyším zvířata, jak chodí kolem stanu a očuchávají si nás. Viděl jsem bohužel dost filmů, kde jsou tato milá a v drtivé většině plachá a neagresivní zvířata, vykreslena jako krvelačné bestie s podlitýma očima krví svých obětí! Z těchto důvodů si na noc aplikuju špunty do uší, neb co neslyším, mě netrápí. Pro ještě umocněnější plezír si beru prášek na spaní.  Včera to bylo to skvělé rozhodnutí. Budí mě až v 10 hodin Jirka, že už pršet přestalo a že jdeme dál.  Spal jsem krásných 14 hodin.

Včera jsme se shodli, že dnešní den povedeme v odpočinkovém duchu. Trasu jsme změnili a nejdeme podle klasické a drtivou většinou místních outdoorových poutníků trasou využívanou, ale trasou používanou velmi zřídka. Za to nemusíme platit daň v podobě mnoha naklesaných a následný den i opětovně vystoupaných metrů.

V tváří tvář krávě

Všimli jsme si, že skupina Čechů, která za námi včera zavítala, je už v prachu cest. My se vydali v jejich stopách. To však pravděpodobně pouze obrazně. V mapě nám radí, překonat zdejší říčku, ale my jsme žádný brod nenašli, ani vyšlapanou pěšinku, která by k němu odkazovala. Jdeme tedy po cestě, která je dobře viditelná. Nejenom pro nás. Na cestě se zalíbilo i stádu krav. A že jich je. Samozřejmě všichni jsme z krav řádně vystrašeni. Ještě aby ne. Městská pakáž. Byl jsem vybrán jako dobrovolník, který cestu davem má proklestit.

Je to docela legrace. Jsem suveréně nejmenší z naší skupiny se svými nepřekonatelnými 172 cm a s většinou krav si koukám z očí do očí, což úplně příjemné není. Na druhou stranu jako kluk z vesnice, jsem alespoň trochu poučen. Svými trekovými holemi mlátím do země, sem tam do krav a ty se poslušně klidí z cesty. Za mnou se ozývá: „Vole Bouřko, ta kráva má nějaký divný vemena.“ Bohužel musím konstatovat, že to nejsou vemena, nýbrž koule jako kokosy a my máme čest s bejčkem. Bohužel není tu jen jeden, na druhou stranu jen bučí a jinak jsou v klidu. Naštěstí.

Cesta se klikatí a padá strmě dolů, dokonce jsme již dosáhli hranice lesa a nyní procházíme hustým jehličnatým lesem. Jsou to pěkné serpentiny a cesta se dost klouže a celkově je velmi prudká. Netrvá to však dlouho a dojdeme konečně do údolí, odkud musíme zase dál. Je tu krásně. Jsme na malém pahorku nad řekou, která mocně hučí a rychle se valí údolím dál.  Líbí se mi tu.

Nikde ani živáčka, údolí je pevně sevřeno horskými velikány, v jejichž úpatí pomalu procházíme kolem řeky níž. Bohužel my jsme u těch pat… Nahoře je jasně vidět, jak se stahují mračna, hřmí a po chviličce bohyně mraků snáší dešťové děti. Rychle nasazujeme pláštěnky a jdeme dál.

S bačou na čaji

Za chvílí už leje jako z konve a okolo nás je bouřka. Jdeme se na chvilku schovat pod rozvětvený strom, který nás aspoň na chvilku ochrání od deště. Kousek odtud se kouří z bačovy chajdy. Po chvilce váhání a námitkách od kluků, vyrážím vyměnit konzervu tuňáka za teplý čaj. Domluveno!

Bača nás zve dovnitř. Je to tu dost těsné, ale s tenisovou přesností vyskládáme krosny a následně sebe, kolem malého stolku, kde se sedí v tureckém sedu. Po chvilce dostáváme horký čaj a kousek chleba a jsme rádi. Venku leje a hřmí jako o život. Říkáme si, až to přejde, půjdeme.  Jenže sedíme půl hodiny, 45 minut a pořád nic. Nezbývá než se rozloučit s bačou, který nám za celou dobu řekl, že je z Karakolu jinak nic a jdeme do deště. Naše cesta vede kousek za bačovým přístřeškem. Je samozřejmě do kopce, jak jinak.

KG 4

Jak leje, tak se nejde úplně fajn. Cesta je rozmočená, smeká se a místy se boříme. Naštěší nejstrmější stoupání je brzy za námi a před námi je úzké údolí podél řeky. Leje asi 5 hodin v kuse a pořád je obloha temná, tak že se nedá moc očekávat, že by se něco změnilo. Zase se schováme pod stromy, kde je klestí a já se snažím zapálit malý oheň, který by nás ohřál. No, bohužel. Sirky mi zmokly i přes pláštěnku a můžu si s nima leda povídat, což není úplně od věci. Ani zapalovač nepomohl, tak jsem zmrzlý až na kost a nezbývá, než čekat až to přejde.

Není nad ruskou radu

Po hodině cesty, z ničeho nic přestává pršet a my shodou okolností narážíme na stany nějaké ruské výpravy. Hledáme totiž cestu kudy se dát na hřebeny, ale nemůžeme ji najít. Rusové nám radí: „Eto něd charšo daróga“. Ukazují nám i cestu jinou, která je prý dobrá a vede v podstatě podobným směrem, co chceme jít. Děkujeme, podáváme slivovici a společně si zavdáme.

Déšť zanechal své stopy. Sirky v řiti a všechno durch. Zatím ještě svítí slunko, ale jen na půl hodiny. Rychle vše vybalujeme, rozděláváme oheň a dáváme sušit. Naštěstí zapalovač funguje.

Jakmile zapadne slunce, dělá se nepříjemná zima. Rukavice a kulichy jsou nutností.  Vydatná teplá večeře z pytliku nám dodává trochu elánu. Sedíme u ohně, sušíme věci, mudrcujeme o cestě a doufáme, že zítra bude hezky!

Další díl příští týden, opět ve čtvrtek!

Autor: Petr Janák | čtvrtek 19.10.2017 8:00 | karma článku: 18,19 | přečteno: 424x

Ne nemocné dítě

Už jste měli doma nemocné dítě? Museli jste s ním trávit nekonečné hodiny plné Vašeho utrpení, protože dětský pláč Vás již nechává stoicky klidnými? Pak jistě víte o čem mluví skupina rodičů, do které patřím.

3.4.2023 v 20:47 | Karma: 12,60 | Přečteno: 515x | Diskuse| Ona

Nádech UNESCO ve Lvově

S ohledem na využití včerejšího večera v rozumné míře nás naše hlavy dnes nezdraví ukrajinskou opicí, ale přízemním střízlivým nebolehlavem. Díky tomu můžeme vyslat údernou jednotku pro svačinu do blízkého pekařství.

30.11.2018 v 8:00 | Karma: 12,62 | Přečteno: 283x | Diskuse| Cestování

Lvov – hlavní město Haliče

Noční přesun z Rachova do Lvova, byl zážitkem nevšedním. Jak říká Jirka, jedná se o zážitek spartánský i mezi šotouši (železničními nadšenci) – jelo se totiž vlakem zdejší třetí třídy alias prasečákem.

22.11.2018 v 8:00 | Karma: 18,43 | Přečteno: 638x | Diskuse| Cestování

Po hranicích Československa

Dnes nás čeká výstup na Hoverlu, nejvyšší horu Ukrajiny. Jsme na jejím úpatí v táboře uprostřed sedla mezi Hoverlou a Petrosem. Je chladno a zatím to vypadá na pěkný den.

8.11.2018 v 8:00 | Karma: 13,96 | Přečteno: 333x | Diskuse| Cestování

S býkem v kolotoči

6:00 nás budí nepříjemný zvuk budíku. Dneska máme před sebou ambiciózní plán, který si vyžaduje brzký start. 20 km, až pod Hoverlu do tábora. Převýšení lehce pod 2000m, aspoň je to rozložené!

2.11.2018 v 8:00 | Karma: 15,45 | Přečteno: 312x | Diskuse| Cestování

Petr Janák

Jasina - konec světa? Ne!

Dnes máme před sebou nenáročnou trasu. Musíme sejí přes Dragobrat dolů, což je zdejší Špindl a následně přes Jasinu chytit mašrutku do Trostiance.

25.10.2018 v 8:00 | Karma: 13,53 | Přečteno: 226x | Diskuse| Cestování

Po krásách Polonin - Svidovec

Sluníčko nás šimrá přes tropiko do tváří a lezeme vstříc krásnému novému dni. Vzduchem ještě krásně voní ranní vlhko a pomalu začíná létat hmyzí společnost.

18.10.2018 v 8:00 | Karma: 17,46 | Přečteno: 365x | Diskuse| Cestování

Po zákopech z první války aneb Úsť Černá – Tempa

Civilizace, to jednoho rozhodí. Je to něco jiného než spát ve stanu či pod širákem. Člověk hnedka změkne, budík zvoní. Nic se neděje, je tu přece teplá peřinka a...zbytek počká.

11.10.2018 v 8:00 | Karma: 16,06 | Přečteno: 302x | Diskuse| Cestování

Krásná – Úsť Čorná a Úsť Čorná

V noci nás zastihla bouřka, ale náš stan to bez problémů vydržel a bylo to pro nás krásné kino. Budíka jsme měli motivovaně na půl sedmou, ale nikomu se nechtělo a tak vylézáme ze stanu až v devět. Cože v devět? Bože...

4.10.2018 v 8:00 | Karma: 15,36 | Přečteno: 311x | Diskuse| Cestování

Koločava loupežníku? Aneb Krasna polonina

Naposledy jsme si přispali a zvedli naše těžké hlavy až v 8 ráno. Je to dost pozdě, ale spaní to bylo v pravdě královské. Člověk po dvou dnech ve vlaku a autobuse tu postel a peřinu vřele ocení.

27.9.2018 v 8:00 | Karma: 20,14 | Přečteno: 515x | Diskuse| Cestování

Petr Janák

Jsme zpět - jedeme na Ukrajinu!

Jak je již tomu tradicí během léta, vydali jsme se na dovolenou s chlapama. Tentokráte do míst bývalého Československa – na Zakarpatskou Ukrajinu.

20.9.2018 v 8:00 | Karma: 22,38 | Přečteno: 645x | Diskuse| Cestování

400 metrů pod hladinou, aneb Mrtvé moře

Dostáváme se k závěru našeho krátkého putování po krásách orientu. Z Ammánu se dnes přesuneme zaskotačit k Mrtvému moři. Snad to bude stát za to.

15.3.2018 v 8:00 | Karma: 17,53 | Přečteno: 401x | Diskuse| Cestování

Hlavní město Jordánska - Ammán

Mimo hlavního města Jordánska jsme navštívili i klenot antické architektury a jejího dědictví, nejzachovalejší románské město mimo Evropu - Jerash.

8.3.2018 v 8:00 | Karma: 14,69 | Přečteno: 425x | Diskuse| Cestování

Návrat do skalního města Petry

Petře nelze věnovat jen jeden díl... Je tu tolik věcí. Zajímavých věcí. V dalším díle uvidíte kam nás nohy vedly dál!

1.3.2018 v 8:00 | Karma: 18,40 | Přečteno: 408x | Diskuse| Cestování

Starověká Petra

Dnes nás čeká cesta do Petry a pak i starověká Petra. Říká se, že Petra je jedno z míst na zemi, které Vás ohromí. Bude to tak i v našem případě?

22.2.2018 v 8:00 | Karma: 18,48 | Přečteno: 477x | Diskuse| Cestování

Poušť - Wádi Rum

Dnes uvidíme poušť, velbloudy. Navštívíme rodinu našeho řidiče a budeme svědky přípravy tradiční večeře! Vylézám ze stanu a ještě než otevřu dveře, mám zvláštní pocit...

15.2.2018 v 8:00 | Karma: 18,87 | Přečteno: 439x | Diskuse| Cestování

Petr Janák

Blízký východ a jeho dobrodružství

V Praze se žení všichni čerti, prší, fouká silný vítr a nad tím vším ocelové nebe. Mám toho dost, jedu se odreagovat a poznat nové obzory v Izraeli a zejména v Jordánsku.

8.2.2018 v 8:00 | Karma: 17,23 | Přečteno: 361x | Diskuse| Cestování

Mraveniště Biškek

Dnes se již můžeme na plno soustředit naši pozornost na Biškek a jeho rozmanitost. Architektura není silná stránka tohoto města, ale tržiště a bazary, to je oč tu běží! To je náš poslední díl z našeho putování po Kyrgyzstánu.

21.12.2017 v 8:00 | Karma: 16,52 | Přečteno: 377x | Diskuse| Cestování

Zpět mezi lidi - Biškek

Zdolání vrcholu Učitel máme úspěšně za sebou a teď se jen dostat dolů zpět do civilizace v podobě hlavního města Biškeku. Další díl z našeho putování po dálavách Kyrgystánu.

14.12.2017 v 8:00 | Karma: 19,73 | Přečteno: 377x | Diskuse| Cestování

Dobytí Piku Učitel

Zase ta bzučící a pípající věc mě budí ze sna. Je 5 ráno, žádný teplo, ale nemrzne... Vstáváme na náš dnešní výstup na Pik Učitel na našem výletu napříč Kyrgysztánem.

7.12.2017 v 8:00 | Karma: 20,02 | Přečteno: 627x | Diskuse| Cestování
Se zlomeným nosem šel bych světa kraj...A tak jsem se rozhodl místnímu čtenářstvu a mým kamarádům přiblížit své cestovatelské zážitky... V zájmu zachování Vašeho duševního zdraví a eliminace co nejméně nenáviděných mejlů, bylo přikročeno k postupnému dávkování těchto kontroverzní příspěvků.