Jezero Ala Kul

V noci lilo jako z konve, ale nad ránem, jako mávnutím proutku, přestalo. Je opět krásné ráno. Termika tu funguje krásně. Dáváme si čaj, tyčinku a vyrážíme.

Průsmyk Panoramio

Rusové, kteří nám včera říkali o cestě na Ala Kul, jdou stejnou cestou, tak je budeme z dálky stínovat a nemusíme se bát, že nenajdeme správný směr. Nejedná se totiž o trasu obvyklou.

Když vychází sluníčko

Pěšina vede traverzem příkrého kopce a ve výšce kolem 2950 do zhruba 3800, kde je sedlo na Ala Kul. Cesta je zatím celkem příjemná. Věci nám vesměs uschly, mně dokonce i boty, jelikož dle staré trampské poučky jsem je strčil do noh spacáku. A světe div se, ono to fungovalo!

Dokonce začalo i pálit sluníčko, tak se jako na povel převlíkáme do kraťasů. Příjemná cesta se po chvíli mění v strašnou střechu, kterou je třeba vyjít. Je to boj, ale není kam spěchat. Děláme pravidelné pauzy a jdeme jasně za naším dnešním cílem. Ala Kul.

Na svačině

Ala Kul je dle místních druhé nejvýše položené jezero po Titicaca a je ve výšce 3560. Dle fotek je to perla a měla by to být perlička našeho treku. Já se ještě těším na termály v Arashanu, které bysme měli vidět poslední den treku.

Bača za zády

Nejsme sami, kromě Rusů, kteří již dávno zmizeli někde za hřbetem, nás dohání stádo ovcí společně s bačou. Ten je navádí pomocí pískání a ovce mu dokonale rozumí a poslouchají ho. Dokonce i Venca. Ten se i přes mocný finiš stal součástí stáda a stává se vedoucím beranem a svoje ovečky si pečlivě hlídá a navádí kudy dál.

Václav pohlcen stádem

Naštěstí Václav z této role vypadne a zůstává nadále fotografem našeho zájezdu.

Dostáváme se konečně pod sedlo. Je to už jen 300 výškových metrů. Pozoruju už delší dobu, že se kolem nás sem tam něco prožene, lehce zaprší, jenže čím jsme blíž k průsmyku, tím je to častější a mraky temnější. V současných podmínkách to neznačí mnoho dobrého. Snad se to protrhá a vítr to rozfouká.

Václav nás jistí zezadu

S bouřkou za zadkem

Lezeme nahoru k průsmyku skrze suťové pole. To je mňamka, to vám povím. Každý krok co uděláte, se musí udělat třikrát, protože většinou vždy o kus dolů sjedete i s podkladem. V této nadmořské výšce a s pětatřiceti kily na zádech libovka. Z vršku lítají kameny a sem tam mě nějaký mine v nepříjemně blízké vzdálenosti. Helmy samozřejmě nemáme. Co bysme s nima dělali…

Když to přestává být prdel...

Už od spoda prosím duchy hor, ať nás nechají bezpečně projít. Melu si své mantry v domnění, že to pomůže. Zatím to však nevypadá. Co hůř, Ámosovi je opět blbě a je z něj Down. Zase ztrácí koordinaci pohybů, ve zdejším terénu plném různých krátkých, jednoduchých, ale přesto lezeckých pasážích to je nepříjemná zpráva.

Jsem s Vencou a Ámosem zase na gumě v zádu, tak se to nějak společně snažíme uplácat nahoru. Vršky okolních kopců, které ohraničují sedlo, již jsou zahaleny temnými mraky. Začíná nám hřmít přímo nad hlavami, do toho padá déšť se sněhem a fouká velmi studený nárazový vítr. Do toho mám v ruce dvě ocelové hole, aby mohly blesky být lépe odvedeny. Všichni se cítíme velmi komfortně v těchto podmínkách.

Je to boj, je to hrana, ale jdeme. Ve chvíli, kdy jsme v průsmyku, se to trochu vybírá, tak děláme hloupě ještě fotky, oblíkáme nějaké teplé věci a mažeme dolů. Pod námi je vidět krásně zbarvená voda jezera Ala Kul a k tomu další cesta skrze suťové pole, které je kluzké jako led. Dolů letíme jako s větrem o závod.

v sedle

Bouřka nejenom neustává, ale i nabírá na intenzitě. Věci, do kterých jsem se na vrcholu oblékl, jsou už úplně durch. Kluci to mají stejně. Všude kolem nás sněžo-prší.

Seběhli jsme ke břehům jezera a je potřeba okamžitě někam zaparkovat Ámose. Chudák, kromě toho, že bojoval s výškovou nemocí, tak velmi prochladl. Klepe se jako osika a vypadá, že každou chvíli to s ním sekne nebo zakopne a ztratí se někde v propasti.

Rozhoduju, že vybalíme, za tohoto psího počasí, stany, nacpeme ho do spacáku, ať si odpočine. Jinak to nedopadne dobře. Jediné místo, které je vhodné na bivak nám sebrali Rusové.

Naštěstí je tu možnost přeskočit na druhou stranu říčky, která odtéká z jezera a tam rozbít stany. Jenže s Ámosem to v tomto stavu nejde. Štestí v neštěstí, je tu nějaký chlápek s pramicí a ten nás prý převeze. Normální Cháron. Jen doufám, že to opravdu není on. Kde se tu vzal netuším, ale jsem za něj rád.

KG 5

Rychle do spacáku!

Jsme na druhém břehu a spěcháme na místo, kde můžeme rozdělat stany. Fouká silný vítr a stále leje. Stavíme stan vzhůru nohama, aby nám do něj napršelo co nejméně, a následně rychle dáváme tropiko.

Objevil jsem poslední 3 suché věci v krosně. Okamžitě si je beru na sebe, lezu do spacáku a upadám vyčerpaný do spánku. Teď jsem v bezpečí. Teď se nic nestane. Podařilo se mi dosáhnout odkladu.

Populární selfie

Za tři hodiny se probouzím, se stanem stále mlátí silný vítr, ale už neprší. Aspoň to. Po chvilce dokonce vysvítá sluníčko, aby se nám cynicky vysmálo a ukázalo, jak krásná voda v jezeře je. Vylejzáme ze stanu zkontrolovat kluky a Ámose. Jelikož Wigum není žádná sračka, tak vypadá sice lehce otřeseně, ale v pořádku. Jsme všichni rádi a na oslavu děláme čaj a zapíjíme ho mocnými hlty kořalky na zahřátí.

když začne svítit sluníčko

Slyšíme šílené rány, hledám ledovec, který praská, ale to není původce hluku. Nad cestou, kudy jsem před pár hodinami prošli kolem jezera, začaly padat kameny. Bohužel nejsou o velikosti oblázků z Berounky.  Měli jsme štěstí. Velký štěstí. Nakonec to vypadá, že nám duchové bezpečný průchod přeci jen umožnili.

Tímto bych chtěl Ámosovi vyseknout poklonu, že bojoval jako lev a zvládnul to!

Z tohoto příběhu existuje poučení. Pokud Vám Rusové řeknou, že cesta je dobrá, tak to důkladně zvažte. Pokud Vám Rusové řeknou, že cesta je špatná, v žádném případě tam nejděte!

Další díl příští týden, opět ve čtvrtek!

Autor: Petr Janák | čtvrtek 26.10.2017 8:00 | karma článku: 20,47 | přečteno: 486x

Ne nemocné dítě

Už jste měli doma nemocné dítě? Museli jste s ním trávit nekonečné hodiny plné Vašeho utrpení, protože dětský pláč Vás již nechává stoicky klidnými? Pak jistě víte o čem mluví skupina rodičů, do které patřím.

3.4.2023 v 20:47 | Karma: 12,60 | Přečteno: 516x | Diskuse| Ona

Nádech UNESCO ve Lvově

S ohledem na využití včerejšího večera v rozumné míře nás naše hlavy dnes nezdraví ukrajinskou opicí, ale přízemním střízlivým nebolehlavem. Díky tomu můžeme vyslat údernou jednotku pro svačinu do blízkého pekařství.

30.11.2018 v 8:00 | Karma: 12,62 | Přečteno: 283x | Diskuse| Cestování

Lvov – hlavní město Haliče

Noční přesun z Rachova do Lvova, byl zážitkem nevšedním. Jak říká Jirka, jedná se o zážitek spartánský i mezi šotouši (železničními nadšenci) – jelo se totiž vlakem zdejší třetí třídy alias prasečákem.

22.11.2018 v 8:00 | Karma: 18,43 | Přečteno: 638x | Diskuse| Cestování

Po hranicích Československa

Dnes nás čeká výstup na Hoverlu, nejvyšší horu Ukrajiny. Jsme na jejím úpatí v táboře uprostřed sedla mezi Hoverlou a Petrosem. Je chladno a zatím to vypadá na pěkný den.

8.11.2018 v 8:00 | Karma: 13,96 | Přečteno: 333x | Diskuse| Cestování

S býkem v kolotoči

6:00 nás budí nepříjemný zvuk budíku. Dneska máme před sebou ambiciózní plán, který si vyžaduje brzký start. 20 km, až pod Hoverlu do tábora. Převýšení lehce pod 2000m, aspoň je to rozložené!

2.11.2018 v 8:00 | Karma: 15,45 | Přečteno: 312x | Diskuse| Cestování

Hrozí scénář Twitter? TikTok v USA narazil, šanci větří mocní miliardáři

24. dubna 2024  19:25

Čínské sociální síti TikTok ve Spojených státech po úterním hlasování Senátu zvoní hrana. Její...

EU přísněji zakročí proti praní špinavých peněz, vzniká nový kontrolní úřad

24. dubna 2024  19:17

Europoslanci schválili přísnější pravidla boje proti praní špinavých peněz a proti financování...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

VIDEO: Polská romantika na palubě letadla. Pilot požádal letušku o ruku

24. dubna 2024  18:17

O pořádnou dávku romantiky se postaral polský pilot, který požádal o ruku svou přítelkyni letušku...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Se zlomeným nosem šel bych světa kraj...A tak jsem se rozhodl místnímu čtenářstvu a mým kamarádům přiblížit své cestovatelské zážitky... V zájmu zachování Vašeho duševního zdraví a eliminace co nejméně nenáviděných mejlů, bylo přikročeno k postupnému dávkování těchto kontroverzní příspěvků.