Po krásách Polonin - Svidovec

Sluníčko nás šimrá přes tropiko do tváří a lezeme vstříc krásnému novému dni. Vzduchem ještě krásně voní ranní vlhko a pomalu začíná létat hmyzí společnost.

Tempa

Nabrat do dlaní ledovou čistou vodu z horském potůčku, promnout si oči a nechat rozlévat se energii skrze tělo má něco do sebe.

Balíme saky paky a vyrážíme kam jinam, než do kopce. Před námi je hora Tempa. Je to jedna z nejvyšších hor ve Svidovci – 1806 mnm a než na ni vylezeme dá nám to dost zabrat. Co je nám za to odměnou je nerušený široký rozhled do okolí. Po krátké sváče vyrážíme dál po vyježděných kolejích od nákladních aut sběračů borůvek.

Když scházíme dolů kolem cesty jsou 4 jámy, kam se vejdou dva lidi. Nemusím v kontextu cesty a těchto jam, dlouze přemýšlet o co se jedná. Jsou to zákopy… Pokračujeme po cestě, která vede přes hřeben a již od rána do nás sluníčko nemilosrdně pere. Všude okolo jsou jen holiny a jen občas nám uleví lehký vánek větru. Čeho je v okolí spoustu, to jsou sběrači borůvek. V předchozích dílech jsem o nich psal, ale nevěděl jsem o čem mluvím, zde jich jsou stovky.

Někde na kopci či v sedle je jako základna zaparkovaný kamaz a od něj vedou cesty těchto sběračů na jejich nádeničinu. Podle všeho je program sběračů asi následovný. Každý den je ráno někde hluboko v údolí naberou do kamazů a vyjedou s nimi na hřebeny. Tam nasbírají co mohou, při předání borůvek se vše zváží a sběrač je rovnou vyplacen a jede se dolů. Ti ambicióznější mají endura (motorky) s nimiž tu, jak dobytek jezdí, a křižují vrcholy a s plnými batohy borůvek vyrážejí zpět dolů.

U zdejších motoristů bych se rád na chvilku zastavil. Nevím, kde se to vzalo, ani odkud to přislo, ale tento nešvar je naprosto mimo všechno moje chápání. Zdejší Svidovec jsou holiny. Tj., že veškerá eroze je zde chráněna pouze maličkými kořeny trsů trávy a sem tam nějakým keříkem kleče. Veškerá ohleduplnost je ta tam, když vidím jak se po zdejších hřebenech prohánějí desítky kamazů a co víc, bandy motokrosových nadšenců, kteří vše co jim je v cestě rozryjí a co rozryto ještě není dokonají. To mi hlava nebere.

My co si vyrazíme do hor, za výhledy, klidem a čistým vzduchem máme místo toho plnou hubu prachu  a spalin od těch šílenců, co kolem nás jezdí. Osobně jsem si říkal, že místńáci…ale on, pak člověk zjistí, že mnohá spz patří naším českým sousedům a v tu chvíli mě může čert vzít.

Lidi, prosím Vás, zamyslete se nad tím, kam s tou vaší mašinou jezdíte. Hory jsou pro zvířata a milovníky outdooru a pro motokrosové závodníky, zde máme místa k tomu určená.

Po mém názorovém výronu, zde máme ještě druhý fenomén, a to je bordel. Co komu u ruky upadne, to tam také zůstane a pokud už se to někam donese, tak na hromadu, kde se to zapálí…Chjo.

Nicméně, když si člověk odmyslí lidi, kterých tu je oproti zbytku naší trasy – jako sr.ček a spoustu bordelu okolo, je tu jinak krásně.

Svidovec je mnohem větší a zajímavější než Krásná, kterou jsme šli předtím. Rozhledy jsou větší a i samotné kopce jsou vyšší než naše předchozí trasa.

My s Václavem se opět trápíme na gumě, zatímco Mirek, Pety a Jiří již sedí pod kopcem u rozcestí a dávají si zasloužený oběd.

Pokračujeme po krátkém slunění dál po hřebenech s krásnými výhledu do kraje a hlubokých strží pod námi tvarovaných ledovcem a lidi začíná přibývat. Jsou tu už sem tam nějací turisté pěšáci, co nám říkají, že jdou z Bliznice. No to klobouček, pro nás je to tečka v dálce. My máme za cíl dojít kousek od ní.

Jestřábi

Máme před sebou další výrazný kopec, který musíme zdolat Gerisasku. Je to pořádná kudla. Přiznám se, že tělo už zdejších hupů začíná mít tak akorát. S Vencou nás začínají bolet kolena a táhneme se ve skupině grupetto jako smrad. Co hůř, cesta je ještě dlouhá.

Úspěšně jsme zdolali Gerisasku, co dál. Existovali dvě varianty, první, že sejdeme jezeru, které je v karu pod vrcholem. Nicméně to je asi 300 výškových metrů dolů a pak zase zpět. A druhá, že půjdeme dál a pokusíme se dobýt Dragobrat.

Jak by komentoval ekonomický tisk. Vyhráli jestřábi a jdeme na Dragobrat. Je to asi 8 km cesty, máme toho už plné brejle, tak se loudáme a děláme přestávky. Přijdeme se už jak důchodci na výletě. Toho bolí záda, druhého achilovka, třetího kotník a dalšího pro změnu taky koleno.

5 den

Co hůř, krom zmíněných defektů, které patří k provozu, nás zastihla další nepříjemnost, která sice taktéž patří k provozu, ale je jěště nevítanější než předchozí. Průjem. Pravděpodobně voda, kterou jsme nabrali nám nedělá úplně nejlépe a některé zastávky jsou vysloveně vynucené.

Kolem se prohánějí jezdci na motorových ořích, my máme plnou hubu prachu a když už to vypadá, že je na chvíli klid přijedou kamazy, které svážejí turistvo z hor zpět dolů ze hřebenů asi do Jasiny. Naštěstí scházíme z hlavní cesty a už moc provoz tu není a my už se blížíme k cíli.

Já už sotva pletu nohama, páč koleno mi už sloužit dnes nechce. Snad se na zítra umoudří.

Kluci našli krásný plácek na táboření a už následuje jen přísun endorfinů v podobě rozvařených těstovin a salámu.

Zítra pokračujeme!

Další díl z našeho putování po Ukrajině již další čtvrtek!

Autor: Petr Janák | čtvrtek 18.10.2018 8:00 | karma článku: 17,46 | přečteno: 365x

Ne nemocné dítě

Už jste měli doma nemocné dítě? Museli jste s ním trávit nekonečné hodiny plné Vašeho utrpení, protože dětský pláč Vás již nechává stoicky klidnými? Pak jistě víte o čem mluví skupina rodičů, do které patřím.

3.4.2023 v 20:47 | Karma: 12,60 | Přečteno: 515x | Diskuse| Ona

Nádech UNESCO ve Lvově

S ohledem na využití včerejšího večera v rozumné míře nás naše hlavy dnes nezdraví ukrajinskou opicí, ale přízemním střízlivým nebolehlavem. Díky tomu můžeme vyslat údernou jednotku pro svačinu do blízkého pekařství.

30.11.2018 v 8:00 | Karma: 12,62 | Přečteno: 283x | Diskuse| Cestování

Lvov – hlavní město Haliče

Noční přesun z Rachova do Lvova, byl zážitkem nevšedním. Jak říká Jirka, jedná se o zážitek spartánský i mezi šotouši (železničními nadšenci) – jelo se totiž vlakem zdejší třetí třídy alias prasečákem.

22.11.2018 v 8:00 | Karma: 18,43 | Přečteno: 638x | Diskuse| Cestování

Po hranicích Československa

Dnes nás čeká výstup na Hoverlu, nejvyšší horu Ukrajiny. Jsme na jejím úpatí v táboře uprostřed sedla mezi Hoverlou a Petrosem. Je chladno a zatím to vypadá na pěkný den.

8.11.2018 v 8:00 | Karma: 13,96 | Přečteno: 333x | Diskuse| Cestování

S býkem v kolotoči

6:00 nás budí nepříjemný zvuk budíku. Dneska máme před sebou ambiciózní plán, který si vyžaduje brzký start. 20 km, až pod Hoverlu do tábora. Převýšení lehce pod 2000m, aspoň je to rozložené!

2.11.2018 v 8:00 | Karma: 15,45 | Přečteno: 312x | Diskuse| Cestování

Petr Janák

Jasina - konec světa? Ne!

Dnes máme před sebou nenáročnou trasu. Musíme sejí přes Dragobrat dolů, což je zdejší Špindl a následně přes Jasinu chytit mašrutku do Trostiance.

25.10.2018 v 8:00 | Karma: 13,53 | Přečteno: 226x | Diskuse| Cestování

Po zákopech z první války aneb Úsť Černá – Tempa

Civilizace, to jednoho rozhodí. Je to něco jiného než spát ve stanu či pod širákem. Člověk hnedka změkne, budík zvoní. Nic se neděje, je tu přece teplá peřinka a...zbytek počká.

11.10.2018 v 8:00 | Karma: 16,06 | Přečteno: 302x | Diskuse| Cestování

Krásná – Úsť Čorná a Úsť Čorná

V noci nás zastihla bouřka, ale náš stan to bez problémů vydržel a bylo to pro nás krásné kino. Budíka jsme měli motivovaně na půl sedmou, ale nikomu se nechtělo a tak vylézáme ze stanu až v devět. Cože v devět? Bože...

4.10.2018 v 8:00 | Karma: 15,36 | Přečteno: 311x | Diskuse| Cestování

Koločava loupežníku? Aneb Krasna polonina

Naposledy jsme si přispali a zvedli naše těžké hlavy až v 8 ráno. Je to dost pozdě, ale spaní to bylo v pravdě královské. Člověk po dvou dnech ve vlaku a autobuse tu postel a peřinu vřele ocení.

27.9.2018 v 8:00 | Karma: 20,14 | Přečteno: 515x | Diskuse| Cestování

Petr Janák

Jsme zpět - jedeme na Ukrajinu!

Jak je již tomu tradicí během léta, vydali jsme se na dovolenou s chlapama. Tentokráte do míst bývalého Československa – na Zakarpatskou Ukrajinu.

20.9.2018 v 8:00 | Karma: 22,38 | Přečteno: 645x | Diskuse| Cestování

400 metrů pod hladinou, aneb Mrtvé moře

Dostáváme se k závěru našeho krátkého putování po krásách orientu. Z Ammánu se dnes přesuneme zaskotačit k Mrtvému moři. Snad to bude stát za to.

15.3.2018 v 8:00 | Karma: 17,53 | Přečteno: 401x | Diskuse| Cestování

Hlavní město Jordánska - Ammán

Mimo hlavního města Jordánska jsme navštívili i klenot antické architektury a jejího dědictví, nejzachovalejší románské město mimo Evropu - Jerash.

8.3.2018 v 8:00 | Karma: 14,69 | Přečteno: 425x | Diskuse| Cestování

Návrat do skalního města Petry

Petře nelze věnovat jen jeden díl... Je tu tolik věcí. Zajímavých věcí. V dalším díle uvidíte kam nás nohy vedly dál!

1.3.2018 v 8:00 | Karma: 18,40 | Přečteno: 408x | Diskuse| Cestování

Starověká Petra

Dnes nás čeká cesta do Petry a pak i starověká Petra. Říká se, že Petra je jedno z míst na zemi, které Vás ohromí. Bude to tak i v našem případě?

22.2.2018 v 8:00 | Karma: 18,48 | Přečteno: 477x | Diskuse| Cestování

Poušť - Wádi Rum

Dnes uvidíme poušť, velbloudy. Navštívíme rodinu našeho řidiče a budeme svědky přípravy tradiční večeře! Vylézám ze stanu a ještě než otevřu dveře, mám zvláštní pocit...

15.2.2018 v 8:00 | Karma: 18,87 | Přečteno: 439x | Diskuse| Cestování

Petr Janák

Blízký východ a jeho dobrodružství

V Praze se žení všichni čerti, prší, fouká silný vítr a nad tím vším ocelové nebe. Mám toho dost, jedu se odreagovat a poznat nové obzory v Izraeli a zejména v Jordánsku.

8.2.2018 v 8:00 | Karma: 17,23 | Přečteno: 361x | Diskuse| Cestování

Mraveniště Biškek

Dnes se již můžeme na plno soustředit naši pozornost na Biškek a jeho rozmanitost. Architektura není silná stránka tohoto města, ale tržiště a bazary, to je oč tu běží! To je náš poslední díl z našeho putování po Kyrgyzstánu.

21.12.2017 v 8:00 | Karma: 16,52 | Přečteno: 377x | Diskuse| Cestování

Zpět mezi lidi - Biškek

Zdolání vrcholu Učitel máme úspěšně za sebou a teď se jen dostat dolů zpět do civilizace v podobě hlavního města Biškeku. Další díl z našeho putování po dálavách Kyrgystánu.

14.12.2017 v 8:00 | Karma: 19,73 | Přečteno: 377x | Diskuse| Cestování

Dobytí Piku Učitel

Zase ta bzučící a pípající věc mě budí ze sna. Je 5 ráno, žádný teplo, ale nemrzne... Vstáváme na náš dnešní výstup na Pik Učitel na našem výletu napříč Kyrgysztánem.

7.12.2017 v 8:00 | Karma: 20,02 | Přečteno: 627x | Diskuse| Cestování

Bivak Raceka

Budí nás vedro ve stanu, sluníčko svítí přímo na nás a to je příslib dobrého počasí! Děláme snídani a pomalu se balíme k odchodu. Dnešním cílem je základní tábor pro výstup na Pik Učitel.

30.11.2017 v 8:00 | Karma: 23,32 | Přečteno: 535x | Diskuse| Cestování
Se zlomeným nosem šel bych světa kraj...A tak jsem se rozhodl místnímu čtenářstvu a mým kamarádům přiblížit své cestovatelské zážitky... V zájmu zachování Vašeho duševního zdraví a eliminace co nejméně nenáviděných mejlů, bylo přikročeno k postupnému dávkování těchto kontroverzní příspěvků.